Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, June 2, 2013

Selera Kampung versi Jordan

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah...

Dgn tulus ku angkat kesyukuran , sekalipun sekali-sekala mata ni tak lekang dari bergenang. Bila difikirkan, Malaysia miliki segala yang kita idamkan, impikan.. Sebut sahaja, takpun, tunjuk dengan jari sahaja insyaAllah dah boleh merasa.

Sedangkan di rantau ni, segala apa yang lidah nak rasa, tak ada depan mata, ia memerlukan kudrat dan usaha sendiri.... Jadi sabarlah duhai perantau.. Apa yang kita usahakan sendiri itu lebih bermakna sebenarnya :')

Sering motivasikan diri... Memang kita tak dapat apa yang kita nak, tapi kita dapat apa yang kita perlu.. itulah ilmu dan pengalaman hidup di rantauan... mungkin sukar nak berkongsi bahan ilmiah dalam blog kerana perlukan kerajinan menyelitkan sumber dan dalil, demi amanah ilmu.. tapi lebih baik kita kongsi serba sedikit nasihat dan sesuatu yang mungkin sesetngah pihak perlukan...  ingat kaedah fiqh :

ما لا يدرك كله, لا يترك كله
"Apa yang tak dapat kesemuanya, tidaklah ditinggalkan kesemuanya"..

Bentuk manfaat itu kan banyak... Ada orang perlukan nasihat, ada yang perlu rujukan ilmiah, ada yang perlukan perkongsian pengalaman dan sbgnya... hm, tak lupa yang perlukan resepi...

Entah berapa kali saya merujuk satu blog ni , blog ore kelate. hehe.. aziekitchen.blogspot.com untuk buat apa-apa resepi masakan kelantan.. Untuk cik abe, untuk diri sendiri... dan sekali sekala buat makan untuk sahabat handai, ahli usrah dan lain-lain..... hm. kira dah berduyun pahala yang dia dapat bila berkongsi, sekalipun kongsi resepi kan?

________________________________________

Alhamdulillah minggu lepas sempat menyempat lah pulak buat macam-macam, selera kampung tapi versi jordan dek kerana bahan-bahannya semua dari bumi anbiya' nih, serba kekurangan.. tapi alhamdulillah rasa dia tu ada lah jugak kan... :')

1- Laksa Penang


Ok. gambar tu hiasan je.. tapi lebih kurang jelah kuah dia.. melainkan laksa tu.. sbb kat sini takda laksa ok, ada spagetti je.

Utk kuah tu :
Blend bawang besar sebiji + bawang putih dalam 2 biji (kalau ada belacan, blend lah sekali)
Bila dah blend, campurkan dengan cili kering yang dah dikisar dalam sesudu (cili kering jordan pedas bak hang! seb baik guna malaysia punya je)
Blend tuna / isi ikan - asingkan (ni terpulang nak letak banyak mana)

Kemudian, tuangkan semua (bawang dll blended + tuna blended) ke dalam periuk.
Tambah air dalam beberapa gelas (atas selera nak kuah pekat mana)
Tambahkan asam keping, ikutlah berapa biji (sesuai dlm 3 biji - 5 biji)

Kalau ada daun kesum letaklah sekali. Kalau takda takpalah...
Last sekali, tambahkan garam sikit sebanyak :') ciap..

Ulam tu memandai kita jelah ek, semua dah besar panjang... Biasa orang letak telur rebus, salad, timun dll.

2- Nasi kerabu Kelate
:') Terliur plak tengok gambar ni.. rasa nak buat lagi...

Nasi tu rebus macam biasa lah kan, tambah pewarna biru je sikit.

Untuk kuah tumis :
Blend bawang besar 2 biji, bawang putih 2 biji, halia 1 inci.
Campur dengan cili kering yang dah di blend.

Panaskan minyak, agak2 separa tenggelam semua bahan kisar tadi.. Kemudian masukkan bahan blend + cilir kering yang di blend tadi. Kacau sikit, bagi naik bau.

Bila dah naik bau, campurlah santan setin (mungkin dlm 500g kot) tak ingat.
Kacau2 sikit supaya dia tak jadi biji-biji. Kemudian tambahkan garam secukup rasa.
Nak bagi pelik sikit, tambah kari sikit. Best kalau tak tambah.

Agak2 kaler dia cantek dan dah mula menggelegak, maka ciaplah..

Untuk kerabu :
Kelapa kering, goreng sampai kaler dia koko-koko cantik. Asingkan
Rebus ikan - amik isi dia / tuna dalam tin tu
Blend sikit dengan bawang besar yang dipotong2 - eloknya tumbuk je tapi sebab takda alu lesung. - Kiranya blend macam tak blend sbb tak letak air pun.. Just nak suruh dia hancuss sikit2

Last sekali, campurkan kelapa goreng dengan isi ikan yang diblend dgn bawang td.
Tambah garam dan gula secukup rasa :') sedap..

Untuk ulam :
Pandai2 lah yer.. Kobis, timun, kacang panjang (kt sini kacang  pendek)..

Nak sedap lagi, buatlah sambal belacan... yummy.
Pastu bakar daging ke, goreng ayam ke, bakar ayam... everything were sangat sedap :')

3- Laksam Kelantan

Alhamdulillah.. jadilah laksam walau segulung.. hehehhe. paling kurang dpt merasa.hm yg lain, lembik dan keras.. last sekali, kitorang guna spagetti je..

Cara laksam : 
Bancuh tepung beras 3 cawan + tepung 1/2 cawan + garam sudu kecik
Sekali dengan air suam2 5 cawan

*guna cawan yang sama ok!

Time bancuh tu, panaskan lah kukusan... ambik tudung periuk ke apa2 sahaja.. haritu saya guna loyang memanglah susah sikit nak gulungnya..... sapukan sikit minyak...

Kemudian tuangkan bancuhan tadi ratakan, jangan nipis sangat dan jangan tebal sangat... tunggu dalam 5 minit. kemudian angkat loyang tadi.. tunggu sjuk sikit baru gulung... :) then gunting/ potong2.....

Untuk kuah :
Blend bawang besar sebiji + bawang putih 2 biji + black pepper sesudu kecik + halia seinci.
Bila dah hancur, masukkan isi ikan / tuna ke dalam blender tu, blend lagi...bwang dll + ikan...
Tapi jangan terlalu hancur, nanti kurang sedap..  kalau lekat2, tambah lah air secawan.

Kemudian tuang semua yg dalam blender tu ke dalam periuk camtu je... buka api...
Then, letak santan setin... dan tambahkan air sikit sebanyak..
Kalau rasa black pepper kurang , tambahla sikit lagi..
Last sekali, letak garam secukup rasa... Tunggu sampai boiled... ciap :')

4- Karipap pusing

Penat plak nak siapkkan yg ni punya resepi.. nanti lain kalilah :') Yang penting bila dah kerap kali buat, insyaAllah ingat.

___________

Tips untuk 'menjadi' masakan kita :
1- Jangan skema sangat nak sukat2... Campak je ikut instinct. Ni yg ibu2 bagitau la.. sbb laksam punya gulungan saya tak menjadi sangat.. so katanya jangan ikut resepi fully.. Percaya pada diri sendiri lebih penting.

2- Niatkan nak wat makan utk orang bukan kita sorang

3- Jual.... sebab bila jual, kita akan buat sehabis baik punyer..  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...