Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Monday, June 10, 2013

Al-quran di dada, bagaimanakah

Alhamdulillah.

Semalam sempat menyempat call bonda di Malaysia hampir sejam berborak. Seronok berkongsi pengalaman dan mendengar pengalaman bonda semasa sedang kandungkan kami sembila orang. Dulu dah selalu dengar, tapi belum merasai. Sekarang perasaan gembira dan harapan bonda tersebut sudah mula meresap dalam diri..

I can feel what u feel..

Kata bonda menceritakan bagaimana dapat anak-anak yang sedap mata memandang dan cerdik pandai semuanya, semasa mengandung beliau tak lekang dengan alquran, katanya banyak surah yang tak dihafal tapi seolah dihafal dek selalu dibaca. :) - wah, aku ni dah macam reporter pada bonda sendiri.

Bertuahnya bonda tak melarang aku makan apa sahaja yang terlintas hatta nenas yang orang kata bahaya bahaya. Alhamdulillah merasa juga.

Bonda mengakhiri perbualan kami hari tersebut dengan meminta banyakkan doa biar Allah mudahkan semuanya. Katanya, mengandung orang yg mengaji ilmu ni berbeza, Allah tahu la apa cabaran yang sepatutnya. Berbeza dengan bonda yang ketika itu sudah tak lagi belajar :) tapi anak-anak bonda semuanya terpelajar. Alhamdulillah.

_________________

Cakap tentang al-quran.

Alhamdulillah sahabat setahfiz sudah pun menerima cahaya mata perempuan baru-baru ini. Sungguh tak disangka ia terlalu cepat.

Cuti 3 bulan ini juga aku bakal menerima sorang laki abang ipar baru dari adik beradik setahfiz :) aish. Semua sahabat sekelas tahfiz ni macam cepat kahwinnya. Kah kah. Mungkin banyak cabaran yang ditempuh, mungkin juga itu yang terbaik buat kami. Syukur padaMu ya Allah.

_________________

Semalam duduk bermuhasabah dengan suami tentang al-quran sambil2 aku menegur.
"Abang tersilap baca tadi.."
"Oh yeke.. yang mana?? "

Aku bacakan kembali di mana kesilapannya.

Selepas beberapa ketika, kami mula berbincang.... Kenapa kenapa dan kenapa.

Aku ceritakan dulu semasa sekolah menengah, ulang quran hampir 5 juzuk sehari... sebab tu boleh ingat sangat2.. pastu ditambah lagi kadang jadi imamah di masjid aspuri..

Suami juga begitu...

Kami mula mengkritik suasana sekeliling... masing2 merasakan suasana kini kian pudar. Ia tidak seperti sekolah menengah dulu... :'(

Akhirnya.

Baru lah terpusing kembali pada diri sendiri.

"Kalau kita salahkan suasana, sebenarnya kita sedang salahkan diri sendiri sebab kita yg menghidupkan suasana sebenarnya.."

"Betul.... tapi macam mana kalau masih tak ingat.... kadang rasa macam alquran merajuk..."

"Takpa.. sekarang kita sama-sama banyakkan istighfar.. banyakkan berdoa.. tahajjud... mungkin bila kita kurang semua tu, maka quran juga tak berapa nak rapat... kena fikir balik, apa amalan ketika sekolah menengah yg kita lazimi, tapi bila masuk Univ kita dah tinggalkan..?''

"Ye tak ye jugak.... jika dulu, masjid aspuri adalah tempat terindah untuk duduk... kini?..."

Tapi kan......

"Bila hanani mengulang, rasa boring dengan surah yang diulang... camna ni.... macam tak elok plak.."

"Kalau camtu takyah ulang dah, cukup baca sahaja... tiap bulan khatamkan 30 juzuk.. Baca sambil tengok alquran.. Kadang ada orang tak hafal pun alquran, tapi disebabkan dia selalu baca, dia boleh ingat!!.. "

"Cantek!"


1 comment:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...