Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, June 14, 2013

Tidak lagi selamat

Huhu.

Pagi ni bangun jam 2.30 pagi lagi... kesian nak kejutkan suami, jadi bangun sorang-sorang dhulu..

Entah kenapa macam tak lena sangat. Mungkin terfikir suami esok bakal pergi jauh.

Bukan jauh ke mana, jauh dari pandangan mata. Ke hujung Jordan sana. Aqabah dan lain2.

Macam tulah kot cara student di sini cari rezeki. Iaitu salah satunya dengan cara bawak orang Malaysia travel sejordan.

Usai solat, saya segera ke bilik mencari pakaian-pakaian untuk dibawanya travel.

Kemudian sterika kan baju yang nak dipakainya.

Akhir sekali kejutkan suami, biar dia mandi pagi-pagi ni badan segar sikit untuk drive selama 6 jam.

Suami bantu saya kemas bilik untuk tetamu, almaklumlah malam ni bakal ditemani ahli usrah.

Saya siapkan makanan. Bagi ubat ferron/ zat besi untuk suami sebab rasanya darah dia rendah kot bila abang ada mengadu pening kepala.

Bila tiba masa dia nak kluar. Mulalah saya merasa sebak.

Adeh.

Bagai nak berpisah lama.

Saya menyalami tangannya lama-lama dan tak dapat nak menahan air mata dari keluar bercucuran.

"Hanani minta maaf segala salah silap selama ni ye. Abang bawa kereta hati-hati. Ingat Allah selalu.." 

Saya bersuara dalam nada sebak.

"Abang minta maaf juga ye... Syg jaga diri baik-baik..." balas suami sambil merenung mata saya yg dah basah.

_________________
Rasanya saya sangat emotional pagi itu.

Bukan apa.

Pukul 3pg lebih, arab mana ntah menghubungi suami.

Dia cuba berkenalan. Nasib baik suami segera letak fon lepas arab tersebut tidak peduli dimarahi.

Itu lelaki hubungi lelaki, apatah lagi jika silap2 akhawat yang terkena.

Negara arab kini khususnya Jordan dan Mesir tidak lagi selamat.

Bermacam kes keselamatan berlaku dan ada yang melibatkan pelajar Malaysia.

Kes pecah rumah, raba dan gangguan seksual, pergaduhan, ada yang tiba-tiba dikelar telinga, rompakan, ada yang diugut bunuh.

Justeru, saya tidak menggalakkan akhawat untuk hadir lagi ke sini.

Cukup belajar di Malaysia sahajalah.

Melainkan kalian bertemankan suami, abang, adik . Mudah kata, bermahram. (bukan muhrim - muhrim ni maksudnya orang yg berihram)

Itupun belum tentu selamat.

Hanya pada Allah lah kita mengadu, bertawakkal dan berserah diri.

Saya juga dah cuba memelihara diri sebaiknya.

Tidak sesekali berpakaian baju kurung bersilau2 mata memandang, atau baju yang warna warni sana sini.

Cukup jubah kosong, jika bercorak, corak yang tidak keterlaluan.

Kenapa? kerana..

Itu pakaian2 adat malaysia mengundang banyaknya mata-mata memerhatikan.

Apatah lagi bila mereka melihat kita bergelak ketawa dengan rakan.

Jalan lenggang lenggok tak pandang kiri kanan, belakang depan..

Akhawat-akhawat ku sayang.

Bila di jalanan, cubalah jalan dengan muka yang serius. Muka garang @_@

Elakkan tersilap senyum pada arab lelaki.

Jangan menampakkan kita bersikap ramah dan mudah didekati lelaki.

Jangan bergelak ketawa dan bergurau senda, 'cokek-mencokek' dengan rakan.

Berjalan setegas yang kita boleh :)

Berpakaian berpada-pada. Sekalipun kita bertudung labuh dan berpurdah.

Jangan tunjukkan gadget yang ganas2 ye sebab ini salah satu aset yg menarik mereka utk ikut sampai ke rumah :)

Sentiasa memerhati sekeliling bila keluar.

Jika rasa tak sedap hati saje, terus masuk rumah semua atau call sesiapa.

Letak fon kat telinga selalu.

__________________________

Pokoknya.

Jika nak datang ke negara Arab, fikir terlebih dahulu :)

Benar tawakkal dan yakin Allah sentiasa ada utk menjaga.

Tapi ia tidak cukup sahabat-sahabat :)

________________________

Bila Maryam bonda Isa a.s sakit nak bersalin.

Allah menyuruhnya menggoyangkan pokok tamar dan makan dari buahnya. Mudah-mudahan dia mendapat tenaga untuk melahirkan zuriat mulia itu.

Jika Allah ingin, dan cukup dgn doa Maryam al-muhsinah saje, Allah boleh terus mudahkan proses bersalin tersebut.

Tapi di sini Allah mengajar kita agar berusaha sehabis upaya, pelihara diri, usaha utk mengelakkan benda2 yg tak diingini terkena pada diri.... dan jika terjadi jugak, itu di luar kemampuan kita. :)


1 comment:

HubbuLillah said...

salam ziarah hanani.. smoga Allah sentiasa menjaga dirimu.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...