Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Monday, June 10, 2013

Saya dan jemaah :)

Sekian mengutarakan topik kecil, perkara yang saya sudah lali mendengarnya sejak 2 tahun lepas lagi. Saat pertama kali menjejakkan kaki di bumi Jordan ini hinggalah sekarang..

Tapi bila terbaca blog adik ku sayang dari Medik. Saya pasti dia melalui saat yang sukar sebelum ini.

Orang kata : "insan hot.. dikejar dan dicari"

Hehe.

Buat adik ku sayang.

Insan berjemaah pasti lebih terjaga, terpelihara, dan rata-ratanya lebih baik berbanding yang tiada apa-apa ikatan mengikatnya.

Insan berjemaah lebih faham, lebih menghayati tujuan hidupnya di muka bumi ini.

Kerana itulah hadaf utama mana-mana jemaah! - memahamkan kenapa kita hidup di bumi Allah

Alhamdulillah Allah beri saya satu kekuatan, beriltizam, bersama dengan mereka yang satu perjuangan.

Tapi adakah itu bermakna saya meninggalkan mereka yang tidak sebarisan? - Tidak -

Berjemaah ajar saya untuk raikan semua pihak. Berjemaah = berpersatuan.

Saya miliki kawan yang kurang cantik akhlaknya dan pasti takda mana-mana jemaah aim beliau.
dan saya juga miliki kawan yang sangat cantik akhlaknya.

Bila merancang program, saya dan rakan-rakan sebarisan, memerah otak dan idea untuk mengisi kekosongan kedua-dua belah pihak hingga lah akhirnya ada yang bertepuk tangan gembira, ada yang bercakap dgn nada tidak suka.

Jujur, di akhir sesi, saya lebih berlapang dada, "Takpa kalau orang tak nak datang.. yang penting kita ikhlaskan niat"

Inilah hakikat sebenar kehidupan.

Kita tidak boleh hidup selesa dengan wehdatul fikri.. Tapi kita boleh hidup selesa dengan wehdatul amal. 

Saya yakin, kalau semua sahabat, bergabung idea dan cara, kita pasti miliki satu amal yang tip top! sekalipun fikrah kita berbeza.

Memang kita diciptakan untuk berbeza.

Namun apa yang berlaku ialah.
"Bagi kamu jemaah kamu, bagi aku jemaah aku." - "Kita berlumba..."

Sedangkan sepatutnya : "Kita sama-sama usaha.". 

Balik Malaysia, kita sambung kerja masing2.. Kerana di Malaysia, millions perlukan kita.

Mungkin kerana masing-masing dah tanam dalam diri : "Diorang takkan nak buat ngan kita"

Akhirnya. Bila ditanya, saya akan kata :

- Semua jemaah itu baik.
- Kaji semua, dan jangan hanya pandang sebelah pihak. Kaji apa? - kaji sejarah penubuhannya, bila ditubuhkan. siapa menubuhkan, apa hadafnya, apa bidangnya, kemasyarakatan kah, atau politikkah, atau kebajikan dll atau mungkin semua bidang dia masuk.
- Fikirkan di Malaysia, mana yang lebih perlukan kita
- Bersahabat dengan semua. Bantu semua pihak.

Kajian saya menunjukkan. Sahabat kita akan usaha tarik kita. Tapi bila kita tolak, kita tak lagi menerima hadiah coklat yang macam sebelum ni, kita tak lagi terima PM mesej di FB, dan tak lagi dihubungi seperti sebelum ini. Adakah ini tujuan ukhuwah? - ini namanya ukhuwah beragenda. Dan saya tak suka hal seperti ini.

Yup, di Malaysia, IKRAM, PAS, HALUAN, ABIM.. kita seiring. hanya berbeza bidang. Bahkan saya seronok subscribe fb Dr Hafidzi Mohd Noor, sangat2 supportive terhadap usaha pembaharuan politik di Malaysia.

:')

D n T bukan milik sesiapa. Ia milik kita semua. Yang bergelar hamba Allah.

p/s : D = Dakwah, T = Tarbiyah

Pesan murabbi : "Kukuhkan akidah perjuangan"

-Perjuangan kita satu. Wasilah kita banyak-

2 comments:

Rasyidah Nur said...

hehe kak Nani sayang , syukran :) betul, perlu satu ikatan jemaah untuk kita jadi orang, bak kata ustaz Anwar tempoh hari. :) satu hari nanti saya kena usha2 jemaah kak Nani nampak gaya kan ? heh.

syukran kak :')

Nur Hanani Fadzilah said...

betul.. bila berada dalam satu saff, masing2 akan saling menguatkan. Pasti lebih terjaga rapi insyaAllah..inilah keberkatan hidup berjemaah.. smua gerak secara berjemaah ni memang ada berkatnye lah..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...