Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, March 4, 2011

Pot pet 2x utk mereka yg mengeluh


Assalamualaikum wbt.

Selawat dan salam ke atas rasul yg dirindui sekalian makhluk.. Rasul yg tidak pernah ditatap wajahnya namun diimani.. sesungguhnya nikmat iman itu sangat besar.. bersyukur pada Allah..

Walau cuba larikan diri, ia tetap mengejar..hatta tercungap2 kita punya imuniti.. cuba juga buat tak tahu, cuba juga melakukan kerja rumah, bergurau senda dengan rakan serumah.. namun ia tetap datang.. kehadirannya tidak diundang.. namun apakan daya saya tidak bisa menghalaunya..dan bahang kepanasannya kian dirasai..~semoga Allah terus memberi kekuatan agar tubuh badan ini bisa melawannya, biarpun tidak bersenjatakan ubatan..tp saya pasti ia akan pergi!~

Dalam kepeningan memotong daging di dapur..dengan pandangan mata yang tidak lagi bisa tumpu pada suatu kerja, akhirnya terkaman pisau tajam itu jatuh juga pada ibu jari, hirisan yang sungguh mengilukan..dan secebis isi dari ibu jariku yg terhiris ada atas papan penghiris..apabila mata menatapnya..waaa..nak menangis..mami3~baru rasa sakit~ darah keluar bagaikan sudah lama disekat..kini ia makin pulih :)

Days by days.. penatnya!!~huhu..mngeluh dah ke?~

No.. jangan sesekali mengeluh sedangkan kita yang memilih jalan ini.. kita yang pilih untuk jadi rajin~kononnya~, kita yang pilih untuk seharian di jamiah~kih2.kwn2 ku je~ untuk belajar di tempat yang berbeza musim, budaya, dan sebagainya.. so, ia ibarat suatu tanggungjawab yang kita sendiri setuju untuk melunaskannya..

Saya kagum dengan kakak saya sendiri.. yang kini tahun dua UIA.. berkahwin dalam usia muda, serta kini bukan setakat memegang gelaran sebagai isteri, tapi juga ibu, serta student U.. bagaimana bisa disusun jadual yang sangat padat.. preparation utk presentation, exam.. berjaga malam utk anak.. jaga makan dan khidmat suami.. wuuu... when I read her blog, I can predict how much she felt tired with her daily life..however, like I said before..

Anda sendiri yang memilih jalan yang kini sedang anda lalui.. maka jangan sesekali mengeluh namun tersenyumlah bersyukur kepada Allah krn mampu untuk terus termotivate menghadapinya.. berdampinganlah denganNya.. sungguh, setiap motivasi harian, ilham dalam hati, serta kekuatan luaran yang ada merupakan pemberian oleh Allah..bantuan olehNya yang tidak kta sedari.. berterima kasihlah padaNya..

Yang penting, jangan pernah tinggal :
1- mengaji alquran di luar solat..sekalipun sibuk, hingga tidak sempat menatap alquran..cukup dengan mendengar dan mengikutinya.
2- membaca basmalah setiap kali melakukan kerja..
3-solat dhuha jika berkesempatan dan ditambah dengan solat hajat

Sesekali, kita sangat perlu untuk menutup mata sambil mendongak di langit.. biarpun mata ditutup, silau matahari tetap dirasai bukan?hingga terkenyit2 mata jadinya.. itulah, sekalipun kita tidur, bersendirian mahupun mengosongkan diri dari segala perkara, kepenatan dan kefrustan tetap ada.. kerehatan sebenar ialah apabila seorang hamba itu sudah melangkah kaki ke syurga.

Justeru............go ahead.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...