Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Monday, March 21, 2011

Rabitah al-qulub


Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini telah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu

Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini telah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu

Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
Tegakkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Terangilah dengan cahyaMu
Yang tiada pernah padam
Ya Robbi bimbinglah kami…

Lapangkanlah dada kami
Dengan karunia iman
Dan indahnya tawakkal padaMu

Hidupkan dengan ma’rifatMu
Matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

Rapatkanlah dada kami
Dengan karunia iman
Dan indahnya tawakkal padaMu

Hidupkan dengan ma’rifatMu
Matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

Kuatkanlah ikatannya
Tegakkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Terangilah dengan cahyaMu
Yang tiada pernah padam

Ya Robbi bimbinglah kami…
Ya Robbi bimbinglah kami…
Ya Robbi bimbinglah kami…

--------------------------------------------------------------------------------
Setiap kali memainkan lagu ini, hati akan sebak sesebaknya.. ia sebuah lagu yang sering dimainkan dalam program2 tarbiyah, tamrin mahupun sekadar nasyid saje2 antara sahabat2..

Sampai sekarang, setiap kali lepas subuh, kebiasaannya kita akan baca ma'thurat, habis tu.. baca doa tersebut..right?

Buat sekalian rakan2, baik lelaki mahupun perempuan..
Hargai masa singkat anda..
Hargai peluang hidup bersama rakan2..
Hargai segala yg sangat sukar lagi utk anda rasai apabila anda melangkah ke alam lain..
Itulah, hidup bersahabat..

Makan sedulang, mungkin berebut lauk..
Sorang nak ayam bahagian kepak, sorang nak bahagian paha..
Last2, kongsi sama2.. sama2 cuit.

Tidur sekatil queen..
Sorang nak luas2, sorang lagi pun sama..
Tendang sana, tendang sini..
Last2, semua dah penat..
Kaki kawan dah capai muka pun x sedar..

Study..
Tengok kwn study, rasa nak study..
Jeles..
Tapi malas nk tunjuk rasa jeles tersebut..
Maka, study sendiri2.. ikut masa tersendiri..
Itu mungkin bagi lelaki..
Kalau perempuan,
Study sama2..
Rasa jeles dipapar dgn sejelas2nya..
Selagi kwn belum stop..slagi tu kita x nak stop..
Mata dah lali pun buat2 x lali..
MashaAllah..
Cemburu yg positif.

Exam..
Sama2 mahukan kejayaan..
Doa utk semua..

Dapat result..
Kita senyum tatkala terima result yg baik..
Tapi menyedari ada kawan yg resultnya tidak seperti yg dia ingini..
Kita sembunyikan rasa hepi kita.
Sungguh..
Rasa sedih dgn kesedihan rakan itu..
Lebih besar dari rasa hepi dgn kejayaan kita..
right?

Solat berjemaah..
Berebut nak iqamah..
Sebab tak nak jadi imamah..
Kwn tolak kita, kita tolak kwn..
Menyedari dah membazir masa main tolak2..
Maka, dgn bergayanya..
salah sorang mengalah dan ke depan sikit..
dia lah imamah..
kita makmumah..

Puasa sunat..
Sama2 mengingatkan..
"Esok isnin, jom puasa sunat.. sape tak habis ganti, ganti cepat2"
Bangun sahur sama2..
Tapi bila terbangun lewat..
5 minit lagi nak azan subuh..
Maka, masing2 share makanan sahur..
and minuman sahur..
dgn gigi tak terberus..
muka dan rambur berserabai..
tahi mata bagai tersadai slama seminggu..
makan jelah..
pasrah.
Buka puasa..
sama2 masak..
masing2 dgn resepinya..
masin, tawar tak kisah lagi..
masing2 puasa..
sape nak test rasa kan?..
tiba azan maghrib..
dgn lafaz bismillah..
berbukalah kita..
"pesal ikan pedas ni manis giler.."
kih3..
redha jelah...

Saat wida'..
majlis perpisahan..
sama2 minta maaf..
sama2 minta agar tidak dilupakan..
kwn peluk kita, kita peluk kwn..
"ingat tau, jangan lost contact.."
"yer2,,awak pun.."

Lambaian demi lambaian..
mengiringi kepulangan..
lalu tinggallah kita..
meneruskan perjuangan..
tanpa dia, dia tnpa kita..
hakikatnya,
dalam hidup ini..
pertemuan itu menguatkan..
dan perpisahan itu juga menguatkan..
bukan melemahkan..
ajar diri tu..
agar terus kuat dlm hidup..

Bergaduh sekali sekala..
lumrah kehidupan..
tapi ingatlah..
dia pernah buatkan kita ketawa tak henti2..
dan kita juga pernah buat dia ketawa tak henti2..
dalam hidup ini..
ingat kebaikan orang pd kita,,
lupakan kebaikan kita pd orang..

Hiduplah dgn harmoni..
Maafkanlah kesilapan rakan..
Terima kekurangan masing2..
kawal kemarahan..
bersikap jujur dalam perhubungan..
tidak berat utk meminta maaf..
tidak berat utk berterima kasih..
hindari prasangka buruk..
hindari ungkit mengungkit..
hindari dari mencari kesalahan..

Yang Maha Kuasa itulah Allah..
DIA lah yang mengikat hati2..
Yang Melembutkn antara hati2 yg keras..
Pandanglah wajah rakan..
Lihatlah kembali kebaikan..
Tutuplah keburukan dn kelemahan..
Moga Allah trus mengekalkan kasih dn syg..
sesama rakan kalian..

Bukan sesaje..
bukan ke kita semua perlukan naungan Allah di mahsyar nnti...
ingatkah kita siapa 7 golongn yg mendapat naungan Allah di saat itu..yg
tiada naungan lain
melainkan naungannya..
tersebut?
yes..dh ingt balik kan??
gud2..

I love my friends..

Wallahua'lam..






1 comment:

Anonymous said...

i love u too, my old friend...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...