Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Wednesday, December 23, 2009

Ukhuwwah Fil- Islam

Di saat genting menghadapi perpisahan dengan teman-teman yang selama ini berada bersebelahan, mungkin amat amat sukar bagi sesetengah orang. Saya kerap kali menerima mesej berhubung dengan ukhuwwah, antaranya : ‘’Ukhuwwah kita ibarat rantai tasbih, yang mana dirimu takkan temui penghujung mahupun permulaannya, kerana ia telah diikat seeratnya, ingatilah aku dalam doamu-salam penuh kasih.’’

Lagi: ‘’Apabila kata perpisahan diungkap, hatiku hiba, mengapa sayang benar hati ini untuk meninggalkan mu wahai sahabat, mungkin terlalu banyak coretan manis kita lalui bersama, ketawa, gurau, senda, menangis..Alangkah rindunya diri ini untuk kembali bersama, tetapi jangan diimpikan lagi, kerana waktu itu sudah berlalu pergi..ya Allah, tidak terungkap lidah ini untuk mengatakan betapa manisnya persahabatan yang telah Engkau berikan kepada kami..(dan panjang lagi)….’’

Jika mahu menyalin semula apa yang terkandung dalam inbox handphone, pastinya melenguhkan jari. Yang saya dapat lihat, di saat sebegini, semua orang seolah mula berfikiran kreatif. Itu tandanya apa yang mereka hadapi sekarang teramat sukar. Hanya beberapa minggu lepas saya men’delete’ semua mesej yang terkandung dalam inbox, nampaknya ia kembali penuh..

Sedarkah apa itu ukhuwwah fil islam?

Istilah tersebut merujuk kepada jalinan yang menghubungkan sebahagian umat Islam dengan sebahagian yang lain. Yakni umat Islam jua. Ianya berhadafkan dan berdasarkan ketaatan kepada Allah yang mengikat hati-hati mereka.

Suka saya petik maksud hadith RasuluLLah S.A.W : ‘’Sekuat-kuat iman ialah cinta dan berkasih sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah.’’ (HR Iman Ahmad)

Jika dalam sesebuah gerakan Islam,mahupun mana-mana persatuan Islam, pastinya memerlukan kekuatan ikatah ukhuwwah bagi menjamin ketelusan dan perpaduan dalam gerakan tersebut. Hal ini lah yang saya lihat sering dibina dan dipupuk dalam badan-badan utama di sekolah, jika di MSMP, Badan Latihan dan Kepimpinan Islam (BALKIS) serta Badan Disiplin Sekolah sangat menekankan nilai ukhuwwah. Dengan itu, mudah untuk adakan kerjasama dalam setiap aktiviti. Begitu juga di MMP, iaitu Badan Dakwah dan Tarbiah Islam (BADATI) sebagai penerajunya.

Di sini saya ingin petik hadith-hadith nabi berkaitan dengan tajuk :

  • RasuluLLah S.A.W bersabda :’’ Hak seorang muslim ke atas seorang muslim yang lain ada enam perkara, (1) Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau memberi salam, (2) Apabila dia menjemputmu maka penuhilah jemputannya, (3) Apabila dia meminta nasihat hendaklah engkau member inasihat kepadanya, (4) Apabila dia bersin dan bertahmid maka hendaklah engkau lengkapkan dengan bertashmit, (5) Apabila dia sakit hendaklah engkau menziarahi dan yang ke(6), Apabila dia meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya.’’
    (HR Muslim)

  • RasuluLLah S.A.W bersabda : ‘’Janganlah kamu saling memutuskan silaturrahim, janganlah kamu saling belakang-membelakangi, janganlah kamu saling membenci dan janganlah kamu saling menghasadi (sebaliknya) jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang muslim itu memulaukan saudaranya (yang mukmin) melebihi tiga hari.’’
    (HR Iman Malik,Bukhari, Abu Daud, Tirmizi dan Nasa’ie)
  • RasuluLLah S.A.W bersabda : ‘’Janganlah kamu memandang rendah terhadap sesuatu kebaikan walaupun dengan cara bermanis muka ketika bertemu saudaramu (kerana itu juga satu kebaikan) –(HR Muslim)
    ·
  • Sabda RasuluLLah S.A.W yang bererti : ‘’Hendaklah kamu saling member hadiah kerananya kamu saling berkasih-sayang dan akan jauhkan permusuhan.’’ –(HR Bukhari dan Muslim)

    Maha Suci Allah yang mengutuskan Nabi Muhammad S.A.W yang perkataannya sama sekali tidak berdasarkan nafsu dan kepentingan sendiri, saya cukup tertarik akan hadith ini-
    Sabda RasuluLLah S.A.W : ‘’Doa seorang saudara kepada saudaranya yang lain (sedangkan saudaranya itu tidak mengetahui doa tersebut) adalah doa yang pasti diperkenankan, di sisinya seorang malaikat yang ditugaskan di mana setiap kali dia mendoakan kebaikan atau keselamatan untuk saudaranya, malaikat tersebut akan berkata ; Aminn dan bagimu seperti itu juga.’’-(HR Muslim)

    Akhowat sekalian, hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam Muslim yang sebagaimana kita pelajari (walaupun sedikit) bahawa metodologi penulisan kitab oleh Iman tersebut sangat ketat dan penuh dengan disiplin. Al-Imam RahimahuLLah hanya memuatkan hadith yang bermartabat sohih sahaja dalam kitabnya. Sedangkah hadith sohih diterima sebagai hujah dan dalil syarak serta kita tidak boleh mengingkarinya. Percayalah akan kebenaran kata-kata Nabi yang kita rindui serta yakinlah akannya. Di masa hampir dengan result ini, tidak rugi bagi kita untuk sentiasa mendoakan kejayaan dan kebaikan buat rakan-rakan.

    Rujukan hadith-hadith yang saya salin tadi, saya ambil dari buku ‘’Apa ertinya saya menganut Islam (Maza ya’ni)’’ karangan Fathi Yakan. Iaitu ulamak kita yang disegani yang baru menghadap Ilahi baru-baru ini. Semoga Allah cucuri rahmatNya ke atas beliau di sana. Ini benar-banar satu kehilangan besar buat dunia Islamkita.

Ini hanyalah sedikit, sekadar cukup makan. Selebihnya sama-sama kita membaca kembali buku tersebut, yang merupakan rujukan dan panduan dalam usrah di MMP. Tidak rugi bukan?

Moga-moga kita ditunjukkan jalanNya yang cerah dan terang-benderang, hanya kegelapan jiwa kita menutup mata hati kita dari melihatnya..

Wassalamualaikum warahmatuLLah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...