Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Saturday, December 19, 2009

Penjara Guantanamo


Assalamualaikum warahmatullah,

Terbaca di utusan online bertarikh 14 Disember 2009. (Ehem.nampaknya saya ketinggalan) Kecewa sekali dengan respon Barrack Obama mengenai penutupan penjara Guantanamo yang katanya ditunda hingga ke tahun hadapan.

WASHINGTON 18 Nov. - Presiden Barack Obama hari ini berkata bahawa beliau percaya penjara tentera Amerika Syarikat (AS) di Teluk Guantanamo, Cuba boleh ditutup tahun depan, namun pada masa yang sama menyedari bahawa beliau tidak mampu melakukannya sejak menjadi Presiden Januari lalu.Obama berkata, beliau tidak kecewa dengan kegagalan berbuat demikian dalam tempoh setahun seperti yang dikatakannya sejak mengambil alih jawatan pada Januari lalu kerana menurutnya, “ Saya tahu ia akan menjadi sedikit sukar,”Beliau membuat komen itu di Beijing dalam satu temu bual yang akan disiarkan pada Rangkaian Berita Fox `Laporan Khas bersama Bret Baier’ Rabu depan.“Kami dalam proses di mana saya jangkakan Guantanamo akan ditutup pada tahun depan,” kata Obama, namun enggan memberitahu tarikh sebenar bila ia akan ditutup.Pentadbiran Obama mengalami kesulitan untuk menutup penjara tersebut kerana ramai di antara penggubal undang-undang agak keberatan untuk memindahkan penghuni penjara ke AS. - Reuters

Fuh. Sayu hati andai terbaca kisah penyiksaan yang ditanggung banduan-banduan yang kebanyakannya merupakan saudara islam kita. Mereka dianggap 'terrorist' walaupun hakikatnya mereka merupakan orang yang menyahut seruan jihad mempertahankan tanah air serta Islam. Sebenar-benar 'terrorist' ialah israel dan sekutunya yang tanpa segan silu merampas tanah milik rakyat Palestin,membina penempatan secara haram. Waduh-waduh, berani saja ye mereka ni!!

Tidak banyak perkara yang mampu saya ulas mengenai hal ini memandangkan kurang pengetahuan tentangnya. Pengetahuan yang ada hanyalah setebal kulit bawang merah yang tak perlu dikupas menggunakan pisau. Cukup dengan menggunakan tangan.

Apapun, usaha Obama itu sedikit sebanyak bolehlah dipuji kerana 'tidak sezalim 'George Bush' yang merupakan pendokong awal penjara Guantanamo yakni neraka dunia bagi umat Islam. Padanlah jika George Bush dilemparkan dengan kasut. Itulah yang selayaknya dia terima.
Slogan 'War on terror' hanyalah omongan kosong. Fuh. Saya cukup menyampah melihat wajahnya.
Bagi saya pembinaan penjara Guantanamo bukan lah untuk menempatkan terrorist sebaliknya tak ubah sebagai medan 'balas dendam' terhadap umat Islam. Seksaan yang dikenakan pula bukanlah kerana para banduan melawan kata, sebaliknya kerana kebencian dan kesumat yang teramat dalam terhadap Islam. Hanya kerana ''Islam'', saudara kita menerima pelbagai penyeksaan yang tertanggung badan. Mereka dipukul,dibogelkan,dipaksa dengan pelbagai paksaan yang dahsyat.

Pastinya Allah melihat dan mendengar keluhan saudara kita. Nantikanlah wahai penjahat dan pengganas yang menyeksa saudaraku!! tunggulah di akhirat nanti. Semua umat islam akan bangkit mendakwa kamu di mahkamah Allah!! Di saat itu, terbalaslah segala kejahatan mereka dengan neraka jahannam. dan terbalaslah segala kesabaran yang ditanggung saudara kita dengan syurga. insyaAllah.

Walaupun saya dengan penuh semangat manaip, hakikatnya saya tidak mampu membantu melepaskan seksaan mereka. Saya hanyalah pelajar sekolah. Hanya doa yang mampu diucap. Mudah-mudahan Allah membantu saudara kita yang benar-benar berjihad. Ya Allah, tabahkan hati mereka!

menarik juga disini

wassalamualaikum warahmatullah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...