Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Sunday, December 20, 2009

Hari ini dan semalam

Assalamualaikum warahmatuLLah.

Bersyukur lah masih mampu bernafas di bumi Allah. Di sini kita lihat hikmah yang besar yang Allah berikan.
  • Bagi yang sakit, pasti dia melihat hari ini masih ada lagi jalan untuk berikhtiar. dan peluang untuk sembuh
  • Bagi yang menanti keputusan pepriksaan, dia pasti menyedari bahawa hari ini masih berpeluang untuk mengangkat tangan berdoa dikurniakan kejayaan.
  • Manakala bagi yang berdosa dan merasa berdosa, pasti dia sedar bahawa Allah masih memberi dia peluang untuk menjenguk ke pintu taubatNya yang terbuka. Jangan hanya jenguk, tapi kuatkan kaki, melangkah masuk ke pintu taubat.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud : ''Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha, mudah-mudahan tuhanmu akan mengampunkan dosa kamu dan akan memasukkan kamu kedalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai''-(surah at-Tahrim ayat 66)

Ketika membelek buku pendidikan syariah islam dan pendidikan quran sunnah, saya mengimbas kembali kenangan belajar dua matapelajaran tersebut, (semoga Allah merahmati ustazah Norizan dan ustaz Azmi Deraman) Bagaimana excitednya hati dapat belajar mustolah hadith,usul fiqh dan lain-lain. Terasa begitu dekat di hati memandangkan keduanya ada kaitan dengan bahasa arab(tentunya) dan bahasa arab itu tidak dapat dipisahkan dengan kalamuLLah. Belajar itu bukan untuk berbangga, tapi untuk mendekatkan diri padaNya.

Selain itu, madah al qawa'idu al-arabiyyah atau ilmu nahu sorof juga cukup menarik. Asal yang tak dapat dinafikan ialah Al-quran menambahkan cinta kita terhadap bahasa arab,errm atau bahasa arab menambahkan cinta kita terhadap alquran? hehe.. saya pun pening.

Sejurus tamat peperiksaan bagi kedua madah itu, saya merasakan satu kehilangan. Tamatnya sesuatu peperiksaan ibarat berakhirnya suatu ilmu itu walhal..., kerana di akhir setiap pelajaran, kita akan diuji dengan peperiksaan. Aduhai sedihnya hati. Apakah selepas ini saya akan meninggalkan kedua-dua ilmu tersebut? Adakah....adakah..macam-macam lagi.

Bagaimana dengan sahabat sekalian? Apakah perasaan kalian,gembirakah? sedihkah?

Semoga diri ini dan sahabat sekalian dipermudah jalan kepadaNya dan segala jalan yang membawa kita dekat padaNya. insyaAllah.

Wassalamualaikum warahmatullah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...