Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Friday, December 18, 2009

Nur Zulaikha bt Asmuii


Assalamualaikum warahmatullah.

Terasa satu perasaan halus yang mengganggu gugah jiwa di saat jari jemari menaipkan nama tersebut. Dialah sahabat, dialah teman, dan dialah dia. Moga-moga perwatakannya seindah Zulaikha, wanita bersejarah dalam sejarah Islam nabi terdahulu.

Lebih kurang pukul 10 pagi semalam, saya menerima mesej dari sahabat saya tersebut..
''Ku telah mlgkah kaki dr bumi serambi mekah, ku tggalkn memori indh bsmamu,kn ku
hrgailnya dgn seribu pnuh ksh syg,ku tmui drimu dlm doa klbuku,wlaupn ku bkn tbaik
utkmu,tp hrgailh driku wlaupn hnya smentara,ku mnyayangimu bkn krn kcntikn, ttpi ku
mmbelaimu dgn kjujurn dn keikhlasn, pe yg ku tggalkn jdkn lh ia pdoman, ne yg tbek
jdkn pnduan, ne yg kkhilafnku jd kn smpadan tnpa dliht kmbali, jge dri..ALLAH kn
bsamamu..ku tramat myayangimu krn Allah..insyaAllah''-Ika

Hati saya bagai disentak seketika. terkejut dengan berita drastik ini. Belum sempat saya menyalaminya, pada ingatan saya, beliau akan bertandang ke rumah saya pada hari tersebut. Namun apakan daya, mungkin beliau tidak ingin bertemu mata bagi mengelakkan suasana sayu.

Ketika di maahad syamsul maarif, saya mulai rapat dengannya. Entah kenapa, suka sekali berkawan dengannya. Antara kami sangat jarang berahsia. Justru, sedih, gembira, tawar manis kehidupan banyak saya belajar darinya. Dia baik pada saya, tp kadang-kadang ada juga pergaduhan antara kami. Hakikatnya, inilah yang menambah rasa dalam ukhuwah yg dibina.

Seingat saya, ketika saya mendapat tawaran ke maahad muhammadi, hampir sebulan saya menangis setiap kali bercakap di telefon. Sama ada dengan zulaikha ataupun sahabat msmp yg lain. Saya ingin mendapatkan pengalaman yg baru namun jauh di sudut hati, sukar sekali untuk meninggalkan rakan-rakan tercinta. Sampai lah suatu masa ada sahabat yg menasihati '' Lakukanlah pengorbanan yg kecil ini untuk suatu misi yang besar, jangan sedih, yang penting kita sama-sama ingin lihat Islam di kemuncak. Tempat berjuang je yang berbeza. Ada masa kita jumpa ye.''

Di situlah saya temui makna sebenar ''ukhuwah fillah'' yakni biar apapun yang berlaku, perpisahan tidak akan memisahkan hati yang sudah bertaut kerana matlamat hidup yang satu, yakni pencarian redha Allah dalam persahabatan.

Setiap masa saya sering mendoakan agar suatu masa nanti kami bertemu kembali di arena dakwah yang lebih besar. Di situ, segala asas yang dipelajari ketika di bangku sekolah akan dipraktikkan dengan sebenarnya. Saya banyak melibatkan diri dalam aktiviti kepimpinan ketika di MSMP, namun di MMP peluang itu sukar memandangkan di sana pelajarnya terlalu ramai.

Kepulangan zulaikha ke Kuala Lumpur menyebabkan saya hiba. Mungkin selepas ini sukar lagi bagi kami untuk bertemu mata. Dia nekad untuk menyambung kerjayanya sebagai penuntut ilmu di Kuala Lumpur. Sudah tentu dia lagi bersedih memandangkan 5 tahun menuntut di kelantan. Tidak apa,teruskan sahabatku,tabahkan dirimu!

Setiap hujung minggu, saya menjemput Zulaikha ke rumah. Masa yang dihabiskan banyak untuk kerja 'gila' kami yakni bergambar di laptop. Kemudian buat movie di windows movie maker. Kadang-kadang, kami belajar bersama. Thanks ika kerana melalui awaklah saya faham sangat-sangat tajuk transformation.

Jika ingin dicatatkan 'tentang dia', saya memerlukan tisu bagi mengelap air mata. Sedih sekali rasanya. Dia terlalu baik bagi saya, tp sejauh manakah saya menghargainya?. Oh tuhan..

Cukup setakat ini dahulu. Semoga dirimu (zulaikha) sentiasa dalam jagaan Allah,selamat dunia akhirat serta bahagia di mahsyar nanti. Lastly, saya mendoakan semua sahabat menggapai kejayaan mutlak di akhirat nanti. bersama kita teruskan perjuangan kecil ini..

Wassalamualaikum warahmatullah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...