Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Saturday, December 19, 2009

Kerana lidahnya

Assalamualaikum warahmatullah.

Malam ini dihabiskan dengan menonton drama 'kerana lidahnya' di tv3 kalau tak silap. Ada menariknya drama tersebut. Dilakonkan oleh beberapa pelakon yang saya tidak pasti namanya apa. Tapi hebat dan memberi kesan. Menariknya kerana banyak elemen islamik diselitkan dalam drama. Malahan tajuknya juga sudah memberi gambaran.

Mengisahkan tentang seorang wanita,yang juga isteri kepada seorang muallaf serta ibu bagi seorang anak gadis. Wanita yang boleh saya label sebagai nusyuz terhadap si suami kerana lidahnya yang tak reti dijaga. Juga seorang pembawa cerita kosong @ fitnah dalam masyarakat sekelilingnya.

Kerana lidahnya yang tak bertulang, ada jirannya yang berkecil hati, malah ada juga yang memutuskan ikatan pertunangan semata-mata mendengar 'berita' yang dibawa si wanita tersebut. emm.. Si suami yang tidak tahan dengan perangai isterinya yang gila-gila tersebut bertindak menasihati dengan cara yang baik, namun bila dilihat tiada kesan, digunakan cara seterusnya yang digaris oleh Islam bagi mendidik isteri nusyuz yakni memisahkan tempat tidur.
Bila mana langkah tersebut yang dilakukan berminggu-minggu tidak memberi kesan, si suami bertindak memukul isterinya. Namun, bukan dengan pukulan yang menyakitkan dan tidak pada bahagian yang sensitif seperti muka.

Setelah itu, dia keluar dari rumah serta meninggalkan isterinya dalam tempoh waktu yang lama. Hal ini memberi kesan yang tinggi menyebabkan si isteri mula berfikir akan kesalahan yang pernah dilakukan dahulu. Berkat doa dan kuasa Allah, Allah mengkafarah si isteri dengan satu ujian yang mengakibatkan si isteri lumpuh dan tidak lagi mampu berbicara seperti sediakala.

Dengan perasaan ihsan dan kelembutan hati yang Allah letakkan dalam hati si suami, dia kembali menjenguk isterinya dan bersedia memaafkan segala perbuatan isteri tersebut. Allah itu Maha Pengasih, tidak sama sekali Allah membiarkan si suami terkontang-kanting berusaha tanpa ada hasil. Dengan kuasa Allah, dihadirkan dalam hati si isteri keinsafan dan sebenar-benar taubat. Maha Suci Allah, seterusnya, diberi pula kesembuhan terhadap penyakit lumpuh tersebut agar mereka sekeluarga dapat kembali menjalani kehidupan bahagia.

Firman Allah S.W.T : ''dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaan-Nya, dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyabar'' (Al-Baqarah.235)

Wassalamualaikum warahmatullah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...