Jangan lupa

Firman Allah Ta'ala : "Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas nabi(yakni Nabi Muhammad s.a.w), wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sebenar-benar salam ke atasnya."(al-Ahzab:56)



Pages

Sahabat blogger2 :)

Nak belajar di Jordan ?

Bagi yang berhasrat ingin menyambung pengajian di jordan, bolehlah cuba contact saya di fb nur hanani fadzilah.

Ahlan wa sahlan

juga boleh klik :


Saturday, December 19, 2009

Jasamu dikenang

Assalamualaikum warahmatullah

Pagi ini saya menerima banyak mesej dari teman-teman. Tak semua saya balas segera. Kemudian saya menforward mesej berhubung dengan seminar TIAF kepada guru al-quran,ustaz abdul bari dengan harapan dia tidak ketinggalan menyertainya.

Walaupun beliau menunjukkan minat namun beliau tidak dapat menyertainya memandangkan perlu menjadi hakim tilawah al-quran di Bangkok. Wah.tahniah dan saya teruja mendengarnya walhal perkara tersebut satu kebiasaan bagi beliau. Apabila beliau bertanyakan saya berkenaan pengisian masa cuti, tiada apa yang mampu saya kemukakan melainkan 'duk sajo lagi setakat ini'.. waduh..malu sekali rasanya.

Beliau mencadangkan saya pergi mengaji @ mengulang hafalan dengan 'baba' di Rantau Panjang. Itu cadangan yang cukup bernas. Namun,masa yang ada tidak memungkinkan saya ke sana. Jika cuti masih berbaki sebulan dua, sure saya akan pergi.

Mengulas mengenai guru-guru alquran, pastinya bermula dengan ayah saya, Abdul Khalid bin Ahmad, syukur dengan izin Allah, melalui beliaulah lidah ini tidak pelat menyebut tiap patah kalimah Allah dalam kalamNya. Menangis, merajuk dan mendiamkan diri merupakan antara fi'il saya yang terpaksa dihadapi oleh beliau. Tidak ketinggalan ibu,samsiah mustafa yang turut di samping ayah mengajar tanpa jemu.

Ustaz Zakaria (guru tahfiz) pula merupakan insan yang banyak mendidik jiwa dan beliaulah guru alquran secara rasminya. Bersama teman-teman tahfiz seperti sy.nurfathiah,muslihah fadzil,rodziah basri, afiqah razali dan lain-lain lag, kami berjuang dalam bidang hafazan ini dengan harapan jika redha Allah disitu, biarlah kami sama-sama garapnya..

Ketika saya membuat keputusan untuk berulang-alik dari machang ke Kota Bharu, hati diselubungi hiba memandangkan keputusan ini menjerat saya. Sehari sebelum perpindahan saya dari asrama ke rumah, Persatuan Alquran dan tahfiz mengadakan sebuah majlis (saya tidak pasti bersempena dengan apa), majlis tersebut menjemput saya untuk ke pentas bagi memperdengarkan kalamuLlah.

Pada awalnya, suasana biasa sahaja, namun sampai di pertengahan surah yang saya bacakan, saya terhenti dan tidak dapat meneruskan bacaan. Saya menangis. haha. iya. saya menangis.tangisan kesedihan kerana terpaksa berhenti dari kelas tahfiz buat sementara waktu. fuh.tidak patut perkara ini berlaku.sepatutnya menangis kerana menghayati. Semua pelajar tergamam, saya cuba menahan tangisan dan berusaha meneruskan bacaan. AllahuAkbar. Hanya tuhan yang tahu betapa saya tidak mampu.

Setelah menamatkan bacaan. Saya turun dari pentas dan segera menutup wajah dan mendapatkan rakan-rakan seperjuangan. Seingat saya, di sebelah saya Syarifah NurFathiah. Beliau turut bersedih dan menyedari bahawa saya sedang murung sbelum naik ke pentas lagi.
Malam itu, saya tidak mampu melihat dan bercakap dengan guru al-quran. perasaan bersalah dan bersalah menghurung seluruh jiwa. Tapi saya kuatkan jua diri memberitahu beliau akan keptusan saya ini, beliau terdiam seketika kemudian mengatakan 'tidak apa, mugo duk asrama tak dey nak belajar,takpolah, belajar molek, jange tinggal quran, ada maso, mari lah kelas.'

Itulah sebenar-benar guru, yang memberi kesan kepada anak muridnya.. dan itulah guru al-quran yang saya kasihi, semoga Allah merahmati beliau serta ahli keluarga beliau. Seterusnya didoakan buat teman-teman tahfiz,moga kita sentiasa istiqomah dan ditunjukkan jalanNya yang terang lagi bersuluh. Menguasai bahasa arab boleh membantu kita dalam bidang ini. insyaAllah. sentiasalah memperbaharui hafalan dan ingatlah setiap detik usaha mu demi meninggikan kalamuLLah,jangan berhenti separuh jalan.. Ingatlah setiap pesanan guru kita dan semangat muroja'ah jangan bermusim.

''KEIZZAHAN AL-QURAN MENGIRINGI INTELEKTUAL ISLAM''

wassalamualaikum warahmatullah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...